Follow:

Barcelona

Barcelona er en fantastisk by, jeg var der i sommers med min kæreste, og det må siges at være en lækker storby. Vil helt sikkert anbefale at tage dertil. Vi havde aldrig være der før, og vi nåede ikke og se alt hvad der var, så det er en storby man kan besøge flere gange, uden at føle man har set det hele. Hvis nogen skal til Barcelona her i ferien, så kommer der her et par tips til forskellige steder at se men også at spise.

Først og fremmest skal man huske på at Catalanerne ikke har samme vaner og kultur som os. Det oplever man især når det kommer til spisetider, morgenmad er ikke noget man gør så meget i, det er ofte en croissant og en kaffe. Hvor frokost ofte er et godt stykke hen på dagen, omkring kl 14-15, og så spiser de først aftensmad igen omkring kl. 20. Det kan være lidt svært at vænne sig til, når man som jeg er vant til faste spisetider og vaner, for ellers går jeg helt sukker kold. Man kan godt finde steder at spise, men mange resturanter holder åbent omkring de spisetider.
Et sted hvor man helt selv bestemmer spisetider er når man går på marked, og Barcelona har et ret stort et af slagsen, som hedder Boqueria. Der er nærmest alt hvad hjertet kan begære af friske råvare, og lækre grøntsager, frugt og snacks man kan tage med sig. Vi samlede nogle lækre ting sammen, og tog dem med ned i Ciutadella parken, hvor vi spiste frokost. Det er en virkelig stor og flot park, med masser af bænke at parkere sig på til en lille frokost. Eller også kan man bare sidde og kigge på mennesker og fugle, der er mange som bruger parken som trænings område, til måde almindelig træning og gøglertricks.

Så er der det område der hedder Barceloneta, som er området omkring havnen, og det lidt ældre område i Barcelona. Der er rigtig smukt, og med mange lækre resturanter og adgang til strand/vand. Hvis man har tid er det en oplevelse i sig selv bare at gå rundt og opleve området. Vi opholdt os en del i det område, og der var bla. en virkelig lækker is butik, Gocce di Latte, som helt sikkert kan anbefales. De laver virkelig mange forskellige smage. Bla. lime/basilikum, det lyder mærkeligt, men det var en af mine favoritter. Tror vi var forbi 4 gange eller sådan. Derudover fandt vi en lille restaurant, som lå på en hjørne og med udsigt ud over stranden. De lavede nogle virkelig lækre wok retter, hvor man selv kunne sammensætte de ting man havde lyst til. Wokimarket er derudover økologisk og laver også andre lækre retter.

En anden lækker butik som også ligger i området, Barceloneta er Bubo som er en mega lækker kage forretning. Det er lidt som at få en bid af himlen, dog kan man som mig der ikke skal have for meget kage/chokolade, godt hurtigt få for meget (så er det godt man har en med som næsten aldrig får for meget).

Denne lille drøm af en kage var med hvid chokolade, hvid chokolade mousse og lime. Virkelig lækkert!

En af de helt store seværdigheder når man er i Barcelona er La Sagrada Familia, som er den flotteste kirke jeg nogensinde har set, og så er den langt fra færdig endnu. Det kan anbefales at når man besøger kirken, så bestil en audioguide med oveni, det fik vi i hvert fald meget ud af, og så koster det kun 5 euro ekstra. Og hvis man skal op i tårnet, så bestil det i forvejen, det er super nemt inde på hjemmesiden. Det er nok en generel god huskeregl, bestil til de meget kendte seværdigheder i forvejen, da der ellers kan være meget lang kø. Hvis man har wifi der hvor man bor, så kan det let gøres bare dagen i forvejen.