Anmeldelse – Peters kærlighed af Mich Vraa

Anmeldelse af Peters kærlighed

Efter at have læst Haabet og været til foredrag med forfatteren, måtte jeg simpelthen bare eje og læse Peters kærlighed. Efter at have læst Haabet som er en af de bedste bøger jeg længe har læst, kunne jeg næsten ikke vente med at komme i gang med Peters Kærlighed. Bogen fortsætter hvor den tidligere slap og føre os igen tilbage til De Dansk Vestindiske øer. Her følger vi Peter von Scholten som gennem breve til veninden Maria Frederiksen, som vi kender fra Haabet, og dagbogsoptegnelser fortæller om sin kærlighed til Dansk Vestindien og hvordan slaverne blev sat fri. Det er dog ikke kun Peter selv som kommer til orde i bogen. Som læser får man også Maria Frederiksens vinkel på historiens gang og hvordan det er gået hende siden hun vendte tilbage til øerne. Som suppleres med historiske dokumenter.

”Now… You are… Free!”

Efter at Peter von Scholten har sat slaverne fri i 1848, som var i direkte strid med kongens ordre, vender han hjem til Danmark til offentlig fordømmelse og lange retssager. Det er herfra bogen tager sin begyndelse og man følger et langt tilbageblik over Peters vej til posten som Generalguvernør. Hvor han samtidig reflektere over tiden og den skæbne som har indhentet ham.

Man kunne godt foran ledes til at tro at Peters kærlighed handler om hans kærlighed til en kvinde. Men Peter har så langt fra kun en kvinde i sit liv. Det er både hans kone Lise, hans elskerinde Anna Heegaard og veninden Maria Frederiksen som fylder i hans liv. Men mest af alt handler bogen om Peters kærlighed til De Danske Vestindiske øer, og den magt han oplever som Generalguvernør. Og som i sidste ende bliver hans endeligt.

Fordi jeg var så begejstret for Haabet havde jeg også tårnhøje forventninger til Peters kærlighed, dog synes jeg ikke den levede 100% op til dens forgænger. Det var som om det blev lidt for tungt med den megen politik og hemmelige alliancer, og knap så mange fortælleringer om hverdagens liv på øerne. Dermed ikke sagt at det ikke er en fremragende bog, hvor man er godt underholdt og ikke har lyst til at lægge den fra sig igen. Men den lever ikke helt op til forventningerne fra den tidligere bog. Nu glæder jeg mig bare til at sidste bind i serien kommer en gang i løbet af dette år. Derfor får den kun 4 ud af 5 hjerter.

💜💜💜💜