Anmeldelse – Blækhat af Sissel-Jo Gazan

Anmeldelse af blækhat

Find bogen her (Reklamelink)

Jeg har tidligere læst Sissel-Jo Gazans bøger, både Svalens graf og Dinosaurens fjer, som jeg virkelig synes var velskrevet. Derfor var jeg virkelig heller ikke i tvivl da Blækhat udkom, den måtte jeg bare eje. Jeg elsker hendes måde at gå professionelt til værk med de fagligheder som underbygger selve fortællingen. Tidligere har det været biologien som har været i centrum, men denne gang er det både svamperiget men primært street arten, som så fint bliver flettet ind i historien.

Bogen handler om Rosa som vokser op i Århus i 80’erne. Hendes mor er lidt af en hippie og som går meget op i svampe og deres virkning på alle på problemer. Rosa er dog knap så imponeret. Da Rosa besøger sin stedfar i London, falder hun pladask for street arten og dens mange facetter. Hjemme i Århus begynder hun selv at eksperimentere med street arten, men ender hurtigt med at gøre sig uvenner med nogle af de andre kunstnere. Rosas liv er generelt lidt rodet og hun ender med at leve et dobbelt liv, med forskellige roller alt efter hvem hun er sammen med. Hun omgås både BZ’er, Skinheats, KU medlemmer og indvandre pigebander på en gang. Hun går dog hele tiden i skræk for at de forskellige miljøer opdager at hun omgås de andre.

De første 100 sider var jeg ikke umiddelbart underholdt og overvejede kort om jeg skulle ligge den fra mig. Det er jeg dog glad for jeg ikke gjorde, for det er virkelig også en velskrevet og underholdende bog. Selvom jeg synes de første 100 sider godt kunne være lidt kortere, så kan de dog ikke helt udelades for at forstå resten af bogen. Så er man til 80’erne, BZ’erne og street art i en stor symfoni, så skal man helt sikkert læse bogen. Jeg synes det er en skøn blanding og et godt tilbageblik i tiden.

💜💜💜💜