Anmeldelse – Manden der søgte sin skygge af David Lagercrantz

anmeldelse-af-manden-der-søgte-sin-skygge

“Det var naturligvis en stor skandale, at Lisbeth Salander befandt sig her eller overhovedet var i fængsel. Men omstændighederne havde ikke været på hendes side, og hun havde ærlig talt ikke kæmpet imod med nogen større overbevisning.”

Den femte bog i serien om Lisbeth Salander tager afsæt der hvor den sidste slap. Lisbeth er endt i fængsel hvor hun afsoner en kortere straf for grov uagtsomhed, efter hun i den tidligere bog havde skjult den autistiske dreng Frans Balder og nægtede at samarbejde med politiet. Det er umiddelbart ikke noget Lisbeth går så højt op i og finder sig egentlig til rette med situationen, indtil en kvinde i fængslet bliver mishandlet af de andre indsatte.

Efter Lisbeth får besøg i fængslet af Holger Palmgren, er der endnu en sag som fanger hendes interesse. Holger har modtaget nogle gamle dokumenter som ribber op i gamle sår fra fortiden. Både Holger og Mikael Blomkvist bliver sat til at undersøge disse dokumentere yderligere, mens Lisbeth tager sig af situationen inden i fængslet. Mikael Blomkvists kommer på sporet af Leo Mannheimer som er partner i en større kapitalfond, han har på en eller anden måde noget at gøre med Lisbeths fortid at gøre. Men er Leo den han giver sig ud for at være? Og hvordan kan en rigmands dreng være blandet ind i Lisbeths fortid?

Bogen fortsætter i den samme ånd som den tidligere bog, men den formår ikke at være helt lige så medrivende. Bogens plot er som sådan rigtig godt, men fortællingen når at blive så langtrukken og søgt at man mister orienteringen og interessen ret hurtigt. Hvis man har læst de andre bøger er det selvfølgelig en bog man skal læse, men det er ikke en bog man skal læse for spændingens skyld. Derfor 3 ud af 5 hjerter.

💜💜💜