Follow:

Vidunderlige Amsterdam

Som lovet kommer der her en guide til Amsterdam. Jeg havde planlagt en del på forhånd, som jeg skrev om her. Amsterdam er virkelig en fantastisk by, som virkelig har fået en plads i mit hjerte. Vi er også enige om herhjemme at vi skal tilbage igen. Måske skal det være forår eller efterår, for det var så utrolig varmt at man ikke kunne overskue at foretage sig ret meget.

Jeg har forsøgt at dele guiden lidt op i forskellige kategorier for at gøre det lidt mere overskueligt. Vi var meget i tvivl om vi skulle køre til Amsterdam eller flyve. Men vi endte med at køre, da vi skulle videre til Mosel. Det var ikke så lang en tur igen, omkring 8 timer. Vi kørte meget tidligt om morgnen og var derfor fremme omkring kl 13. Vi var dog så trætte efter en nat med minimal søvn inden en lang køretur, varmen gjorde det på ingen måde nemt at sove. Så vi endte med at sove et par timer inden vi gik ud og kiggende på byen. Vi boede på The Student Hotel, som ligger lidt uden for selve centrum af Amsterdam. Men det var det billigste sted at bo, samt at der var mulig for parkering til en overskuelig pris. Vi snakkede rigtig meget om inden at det kunne være sjovt at bo på en husbåd, men det var usikkert om vi kunne parkere i nærheden. Der findes godt nok de her Park’n’ride, men der stod på hjemmesiden at det ikke var 100% sikkert at parkere der, så det turde vi ikke. Dog har jeg hørt efterfølgende fra folk der har gjort det at det ikke var et problem.

Steder vi har spist:

Morgenmad:

PlukReestraat 19 / Berenstraat 19
Et virkelig Insta-venligt sted og spise morgenmad. Her kan du både spise morgenmad og frokost. Og de har samtidig et ret lækkert udvalg af kager også. De brander sig på at have sund mad og drikke og du kan helt sikkert både få noget om du spiser vegetarisk, vegansk eller bare spiser alt.

Coffee & CoconutsCeintuurbann 282-284
Endnu et lækkert morgenmads sted med virkelig afslappede stemning. Der er dele borde og laptop-free-tabels, så man virkelig kan komme hinanden ved. Der er lidt for en hver smag og hvis man har lyst kan man også blive til både frokost og aftensmad.

Coffee company

En kæde som minder meget om Baresso herhjemme. De servere god kaffe og der er muligt for utroligt mange variationer i både koldt og varmt.

OmeleggFerdinand Bolstraat 143/ Nieuwebrugsteeg 24
Her kan du få din omelet i utallige variationer og samtidig til en rigtig fin pris. Det er på en gang både rigtig hyggeligt, men også lidt et spøjst sted. Men sådan en omelet mætter helt vildt og det holder en god del af dagen.

Guide til Amsterdam De Kas

Frokost og aftensmad:

Resturant De KasKamerlingh Onneslaan 3
Vi havde på forhånd bestilt bord på den her restaurant, men det var kun muligt at få et bord til frokost da alt andet var optaget. Og det forstår man godt når man har været der. Det er virkelig en gennemført restaurant oplevelse og så elsker jeg at de dyrker deres grøntsager selv i drivhuset ved siden af. Det er helt sikkert et besøg værd.

Loulou pizzaWeesperzijde 42 A

Et virkelig hyggeligt pizzaria som vi gik forbi nogle gange. Den er ret populær så for at få et bord er man enten nødt til at komme i god tid eller bestille et bord på forhånd. De laver lækker pizza, men ikke de der klassiske pizzaer som man får på pizzaria herhjemme. Derimod med lækre råvarer og spændende sammensætninger.

PressroomNieuwezijds Voorburgwal 67

En restaurant som jeg havde fået anbefalet af en kollega. Restauranten ligger inde i et rigtig hyggeligt hotel og er ikke til at se fra gaden. Vi havde bestilt bord til frokost, men det var ikke noget jeg synes var umiddelbart imponerende. Dog tror jeg at deres aftenmenu var lidt mere noget for os og noget jeg gerne vil prøve hvis vi kommer til Amsterdam igen i den nærmeste fremtid. De havde til gengæld virkelig lækre drinks, så det er også en mulighed.

GefliptVan Woustraat 15
En anbefaling som jeg læste hos Rock Paperdresses. Det er et ret hyggeligt og lidt hipster agtigt burgersted. Vi var der to gange og fik nogle ret gode burgere.

Steder vi har oplevet:

Amsterdam er en af de byer med allerflest museer. Derfor kan det også være rigtig svært at vælge hvilke man skal besøge. Vi havde på forhånd besluttet os for kun at besøge to, mens fordi min kæreste ikke er så meget til museer. Derfor havde jeg også valgt at vi ikke skulle besøge de der klassiske museer med kunst af gamle mænd.

MocoHonthorststraat 20
På trods af at min kæreste ikke er den store museums gæst, så var han faktisk ret vild med det her museum. Museet er med moderne, inspirerende og nutidig kunst. Da vi besøgte museet var der en udstilling af Banksy. Hvis ikke du kender Banksy så kan jeg fortælle at han er street artist og at hans identitet er hemmelig. Han laver værker som er både politiske og humoristiske værker som stiller spørgsmålstegn til verden og de ting som foregår. Vi var begge to ret begejstret for besøget på Moco og kan helt sikkert anbefale det at give det et kig.

Anne Franks husPrinsengracht 263-267
Et sted man skal besøge når man er i Amsterdam. Jeg havde lige læst bogen inden vi tog afsted og kunne tydeligt huske Annes beskrivelser af deres gemmested. Man skal dog huske at bestille billetter online, for ellers er det umuligt at komme ind.

Kanalrundfart
Vi var på kanalrundfart en af de første dage, da vi have hørt at det skulle man prøve. Lad os bare sige det sådan at, varmen og de mange mennesker gjorde det ikke til en fornøjelse at opleve og ikke noget jeg som sådan vil anbefale andre. Vi så en masse områder fra kanalerne på kort tid, men jeg synes det er hyggeligere og langt at foretrække at gå på opdagelse til fods.

Steder vi har shoppet:

Jeg har ikke shoppet så meget på vores tur, men min erfaring blev ret hurtigt at butikkerne i Amsterdam har deres egne åbningstider. Eller i hvert fald de små butikker. Det er ikke helt som herhjemme hvor de fleste butikker følger 10-18 ‘reglen’. Vi oplevede at mange af butikkerne åbnede mellem 11-12, eller når det passede dem.

De 9 gader
Jeg fik ikke shoppet ret meget på vores tur men der hvor jeg gjorde var i området ved de 9 gader. Det er et super hyggeligt område med små butikker, som har enten deres eget mærke eller har fyldt butikken med alverdens fine ting de har samlet forskellige steder fra. Området har også nogle fine fortorvscafeer, hvor man kan sidde og kigge på butikker og mennesker.

Vintage:
Vi gik forbi nogle fine vintage butikker, men jeg nåede desværre aldrig derind. Enten fordi de havde lukket eller vi var på vej et sted hen. Min kæreste forstår desuden ikke helt min glæde ved vintage og genbrug, så det må blive næste gang.

Venten – Ceintuurbaan 400
En virkelig fin vintage butik, hvor det så ud som om at de havde lidt af hvert. Udefra så det ud som om de havde en del mærkevarer af ældre dato. Helt sikkert et sted jeg ville besøge hvis jeg kom igen.

Betty Jane – Ceintuurbaan 378
En virkelig fin genbrugsbutik. Den så ud til at være sådan en af dem man rigtig kan gå på opdagelse i og finde masser af gemt guld, hvis man har tid og tålmodighed.