Anmeldelse af Champagne – Boblernes verden

Annonce – Anmeldereksemplar

Sidste år vi min kæreste og jeg på vinferie i Tyskland og året inde var vi afsted til Italien. Vi ville virkelig gerne have været afsted igen i år. Men det kunne i sagens natur ikke lade sig gøre. Så måske det bliver næste år. Vi har i hvert fald mange steder vi godt kunne tænke os at tage hen. Et vindistrikt som jeg virkelig godt kunne tænke mig at besøge er Champagne. For mousserende vin er virkelig min favorit.

”Hvorfor jeg drikker Champagne til morgenmad? Gør alle ikke det?” – Noel Coward

Jeg synes egentlig selv at jeg har en okay viden om vin, men man kan kun blive klogere. Derfor var jeg ret begejstret da jeg kunne få lov at anmelde denne bog af Søren Ellemose. Ikke mindst fordi den handlede om min yndlingsvine. Jeg er ret nysgerrig af natur og elsker at blive klogere på ting og nørde det lidt. Men jeg har aldrig fået sat mig så meget ind i vin som jeg faktisk gerne ville. Det har været en intention længe at få læst noget mere op på det, så hvorfor ikke starte med det man bedst kan lide.

For selv om jeg synes jeg ved noget, så ved jeg nok i virkeligheden ingenting om champagne. Jeg er i hvert flad blevet meget klogere efter at have læst ”Champagne – boblernes verden”. Bogen er bygget sådan op at, man først får en generel introduktion til Champagne. Her får man viden om alt fra hvad forskellen på Champagne og andre mousserende vine er, lidt om produktionsmetoderne som er en vigtig del, hvad forskellen er på de forskellige varianter af Champagne, til hvilke glas man bør benytte samt hvordan man bør åbne en Champagne. Herefter følger et historisk indblik i nogle af de største huse i Champagne. Som virkelig er spændende hvis man både elsker Champagne og historie (MIG!). Til sidst i bogen finder man en kort gennemgang af andre mousserende vine.

”I only drink Champagne on two occasions. When I am in love and when I am not” – Coco Chanel

En virkelig god bog hvis man ønsker at blive klogere på Champagne og mousserende vine. Jeg synes det er en fantastisk måde at blive klogere på både historien bag Champagne og den mere tekniske viden om Champagne, piftet op med en masse skønne citater om Champagne. Det er en bog til den der lige som jeg elsker mousserende vine og gerne vil være lidt klogere på dem og samtidig elsker historien bag. Den er ikke til dem som virkelig vil nørde druesammensætningerne og duftnoter, da denne bog går mere i bredden og ikke så meget i dybden. Men vil du lige som jeg gerne være lidt klogere på vin, uden det bliver for tungt, så start her.