Anmeldelse af Victoria og Ondskabens høst

Nu er sommerferien godt i gang for de fleste, jeg har ferie fra studie, men arbejder stadig rigtig meget. Jeg har som skrevet tidligere først ferie til august, hvilket jeg glæder mig helt vildt til. Men når jeg ikke er på arbejde, bruger jeg rigtig meget tid på at læse. Jeg har de sidste to uger fået læst to af de bøger, som jeg havde planlagt at læse denne sommer.

Victoria gik jeg i gang med lige efter min sidste eksamen var slut. Det var en bog som jeg virkelig havde set frem til at læse. Det er bogen som ligger bag serien med samme navn der har kørt på DR1, som jeg har været fast seer af. Den handler om dronning Victoria, som kun 18 årig overtager tronen. Der er ikke mange som tror på at den her unge kvinde kan finde ud af sit embede. Man følger hendes første tid som regent, hvor hun af flere omgange skal bevise sig selv over for ikke bare folket, men også en stor flok kritikere som kun ønsker at yde så stor indflydelse på hendes måde at regere på.

Det er en rigtig god bog, som virkelig fangede mig. Jeg elsker den her unge og stærke kvinde som har sin egen vilje, men som også nogle gange må se i øjnene at hun også har brug for hjælp. Da jeg også har set serien, kendte jeg det meste af historien i forvejen. Der er nogle ting som ikke kommer til udtryk i serien, som man kun kan opleve gennem bogen, hvilket kun er skønt. Men på den anden side så er der også nogle ting med i serien som ikke er med i bogen. Jeg synes generelt at det er en virkelig god bog, som fangede mig. Men hvis man har set serien er det ikke et must at læse bogen, da det er meget det samme som går igen.

Ondskabens høst er tredje bind i serien om Cormoran Strike og Robin. Det er J.K. Rowlings som under aliaset Robert Galbraith, skriver nogle helt fantastiske krimier. I denne roman får Robin, et afskåret ben tilsendt. Strike mistænker straks 3 mænd som har et udestående med ham. Samtidig med at politiet undersøger sagen, kører Robin og Strike en sideløbende undersøgelse, da Strike som sædvanelig ikke stoler på at politiet gør deres arbejde godt nok.

Det er den tredje i serien, men jeg tror, at jeg synes det er den bedste af dem. Man følger både Robin og Strike, men sideløbende kommer der også afsnit fra forbryderens synsvinkel, uden det bliver afsløret hvem det er. Det gør det kun endnu mere spændende, og man sidder og forsøger at gætte med på hvem den rigtige forbryder er. Jeg nåede at være helt sikker på alle tre mistænkte, lige indtil de sidste 30 sider.

Efter at jeg har snakket så meget om bogen, og læst nogle passager højt for kæresten, er han nu også gået i gang med serien. Han er absolut ikke den store læsehest ligesom mig, så det er lidt vildt at han på eget initiativ nu er gået i gang med dem. Den næste bog jeg har kastet mig over, er Den hemmelige historie om Twin Peaks, som jeg virkelig også har set frem til at læse.

Læser I nogle gode bøger i øjeblikket?