Anmeldelse – Blomstrende syrener af Martha Hall Kelly

Anmeldelse af Blomstrende syrener

Jeg lovede tilbage i december at der ville komme en anmeldelse af Blomstrende Syrener. Det har taget sin tid, men den kommer her. Det er en af de bøger som kom på liste over mine bedste læseoplevelser i 2018. Jeg havde dog lidt svært ved at komme i gang med bogen, men efter at have læst de første 50-100 sider, kunne jeg næsten ikke ligge den fra mig igen.

________________

”Døren ind til billetlugen blev sparket ind, før jeg kunne svare Zuzanna, og tre sortskjorter fra SS hoppede over den ind i lugen. En af dem hev Pietrik op fra gulvet, mens den anden trak mig ud af lugen ved armene, så mønterne fra pengekassen fløj ud til alle sider”

________________

I bogen følger vi 3 forskellige kvinder som får hver deres skæbne i 2. verdenskrig. 3 vidt forskellige kvinder med forskellige mål, hvis historier flettes sammen på en meget velskrevet måde. Societypige og tidligere Broadway-skuespiller Caroline arbejder på det franske konsulat i New York, som frivillig med ansvar for hjælpe pakker til hjemløse børn. Carolines verden forandres da Hitler invaderer Polen og sætter kursen mod Frankrig. Krigen gør det både svære at få nyheder og hjælpepakker frem og en forelskelse truer med at gøre hendes situation endnu mere vanskelig.

På den anden side af Atlanterhavet, følger vi Kasia som allerede som sekstenårig træder ind den polske modstandsbevægelse. Kasias aktiviteter får konsekvenser for både hende selv og alle de mennesker hun elsker allermest.

Den unge læge Herta er en stor tilhænger at de nye tider i Tyskland og træder hurtigt ind i krigen for at hjælpe med sin medicinske viden. Hun bliver dog hurtigt fanget i den mandsdominerede nazimagt og tingene tager lidt en anden drejning end hun forventede.

________________

”Jeg samlede lægetidsskriftet op og bemærkede en annonce, hvor man søgte en læge til en genopdragelseslejer for kvinder 90 km nord for Berlin, i nærheden af feriebyen Fürstenberg ved Schwedtsee. Der var mange af den slags lejre på det tidspunkt. De fleste af dem var for de arbejdssky og småforbrydere. Tanken om luftforandring virkede tiltrækkende. En ferieby? Jeg ville savne Mutti, men absolut ikke Heinz. Det eneste andet, jeg kendte til lejren, var, at Fritz Fischer, en klassekammerat fra medicinstudiet, arbejdede der, men navnet lød tiltalende. Ravensbrück.”

________________

Bogen er baseret på virkelige hændelser og virkelige personer, men dog med forfatterens egne tilføjelser. For mig gør det ikke bogen dårligere, tværtimod. Men samtidig skærer det i hjertet alle de grusomheder som fandt sted under 2. verdenskrig og som man igen bliver vidne til igennem denne bog. Jeg giver bogen 4 ud af 5 hjerter.

💜💜💜💜